Boris: Sergio Vannucci
Show all screenshots [15]
Show/hide the transcription and the translation.
La Borismania è ufficialmente riesplosa. In Top 10 su Netflix, in questi giorni tanta gente sta recuperando quello che possiamo tranquillamente considerare come uno dei migliori prodotti italiani degli ultimi 20 anni.
Tante le battute cult, tanti gli spunti che danno i personaggi.
Oggi raccontiamo Sergio Vannucci.
Sergio e i soldi
Il direttore di produzione è uno dei ruoli più difficili in un set: bisogna far quadrare i conti e cercare di spendere il meno possibile.
Sergio deve anche inserire i suoi impicci tra le voci di bilancio (come ad esempio le corse dei cavalli), quindi pensa solo ed esclusivamente ai soldi: basta guardare la sigla, è l'unico del cast a nuotare vicino a delle banconote.
Passione e sostituzioni gratuite
Sergio e le maestranze
Come cantava Frankie Hi-Nrg Sergio Vannucci è il classico esempio dell'italiano arrogante coi più deboli e zerbino coi potenti: raggira Lorenzo fino a spillargli 1000 euro per un posto già suo, tratta a pesci in faccia le comparse, l'unico con cui sembra avere un certo rispetto è Biascica, forse per gli anni di servizio. Con Itala c'è solo disprezzo.
Per i sottoposti il leitmotiv che propone è sempre quello: lavorare molto, lavorare gratis.
Il cinismo in una scena.
Sergio e gli Attori
Come dicevamo sopra il rapporto di relazioni con gli attori si ribalta completamente.
Qui (a seconda della gerarchia) il rapporto si fa sempre più servile, con risultati macchiettistici (come quando cerca di far inginocchiare lo schiavo di fronte a Fabiana).
Il massimo del servilismo lo raggiunge con “a fija de mazinga”
notare la mano di Sergio che accompagna il “che palle”
Sergio: soluzioni semplici
Le “rogne” sono sempre dietro l'angolo come possiamo vedere nei due episodi “la mia Africa” (forse il suo canto del cigno).
No, per Sergio è “tutta na rogna”: qualsiasi cosa è un problema data la sua indolenza e il totale disinteresse alla serie.
Quindi a problemi a lui distanti cerca soluzioni semplici ma efficaci: bugie di vario tipo, complimenti falsi, soldi in nero offerti a chi ne ha bisogno.
Sergio che sfrutta lo schiavo per testare la carne, per poi portare tutti in trattoria
Qui c'è tutta l'essenza di Sergio alla risoluzione dei problemi
Sergio fa le multe
Sergio punta al sole
Sergio e la politica
Mentre tutti (tranne Renè) si preoccupano per la politica, vero protagonista occulto della serie, Sergio ne sembra distante, disinteressato. Tranne in qualche momento.
Si intuisce il suo essere vagamente razzista.
La politica crea parecchie ingiustizie
Paolo Sorrentino. Così, de botto, senza senso.
Garone come no
Filosofia di Sergio
“Io lascio sempre fare. È il segreto del mio lavoro è lasciar fare, lasciare sempre fare. Tanto 8 su 10 le cose se mettono a posto da sole.”
Il Sergio pensiero
Il cattivo di Boris?
Sergio rappresenta un certo mondo del lavoro italiano, fatto di piccoli ricatti, straordinari non pagati, caffè offerti e maldicenze.
Un italiano rappresentato da 60 anni al cinema, un “borghese piccolo” che non vede l'ora di tornare a casa e fa di tutto per non avere grane.
Un “cattivo” perfettamente interpretato da Alberto di Stasio, che regala a Boris quel cinismo che serve per dare ancora più realtà alla serie, strappando spesso più di una sonora risata.
The Borismania has officially re-exploded. In Top 10 on Netflix, these days so many people are watching what we can easily consider as one of the best Italian products of the last 20 years.
So many cult lines, so many ideas that the characters give.
Today we tell Sergio Vannucci.
Sergio and the money
The production director is one of the most difficult roles in a set: it needs to make ends meet and try to spend as little as possible.
Sergio must also include his problems among the budget items (as for example the horse racings), so he thinks only and exclusively of money: just look at the opening sequence, he's the only one of the cast to swim near some banknotes.
Passion and free replacements
Sergio and the workers
As Frankie Hi-Nrg sang Sergio Vannucci is the classic example of the Italian arrogant with the weakest and a doormat with the powerful ones: he cheats Lorenzo up to steal 1000 euros from him for a job already his, he mistreats the extras, the only one with whom he seems to have some respect is Biascica, perhaps because of his years of service. With Itala there's only contempt.
For the subordinates the leitmotif he proposes is always the same: to work hard, to work for free.
The cynicism in a scene.
Sergio and the Actors
As we said above the relationship of relations with the actors is completely overturned.
Here (depending on the hierarchy) the relationship becomes more and more servile, with grotesque results (such as when he tries to make the slave kneel in front of Fabiana).
The maximum of servility he reaches it with “Mazinga's daughter”
note Sergio's hand accompanying the gesture “what a drag”
Sergio: simple solutions
The “pains” are always around the corner as we can see in the two episodes “My Africa” (perhaps his swan song).
No, for Sergio is “all a pain”: anything is a problem given his indolence and total lack of interest in the series.
So for problems distant to him he seeks simple solutions but effective: lies of various kinds, fake compliments, money under the table offered to those who need it.
Sergio who uses the slave to test the meat, and then bring everyone to the restaurant
Here there is all the essence of Sergio in solving problems
Sergio makes the fines
Sergio aims the sun
Sergio and the politics
While everyone (except Renè) cares about the politics, true hidden protagonist of the series, Sergio seems distant from it, disinterested. Except for a few moments.
You can guess his being vaguely racist.
The politics creates a lot of injustices
Paolo Sorrentino. So, suddenly, nonsense.
Garone of course
Philosophy of Sergio
“I always let it go. It's the secret of my work to let it go, always let it go. So 8 times out of 10 things fix themselves.”
Sergio's thought
The villain of Boris?
Sergio represents a certain world of Italian work, made up of small blackmails, unpaid overtimes, offered coffees and slanders.
An Italian represented for 60 years in the cinema, a “small bourgeois” who can't wait to go home and makes everything to avoid problems.
A “villain” perfectly played by Alberto di Stasio, who gives Boris that cynicism that is needed to give even more reality to the series, often giving more than a loud laugh.